פרשנות לשיר: אוטוביוגרפיה - כנסיית השכל

בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר

מילים: שמעון אדף
לחן: רן אלמליח

תכנים נוספים לשיר זה

הודפס מאתר www.Nagnu.co.il

תקציר

השיר מתאר את מסע חייו של הדובר, החל מלידתו ועד לבגרותו, תוך שימוש בדימויים טבעיים וסימבוליים. הוא מתחיל בלידה תחת שמי תמוז, ממשיך בזיכרונות ילדות המלאים בתמונות של טבע וים, ומסתיים בבגרות שמלווה בתחושות של געגוע ואהבה מרחוק. השיר מתאר את הקשר בין החיים למוות, בין ילדות לבגרות, ובין טבע לאדם, תוך תחושת כמיהה לאמונה ולמשמעות.

נושא

חיים ומוות, ילדות ובגרות, טבע ואדם, כמיהה לאמונה ולמשמעות

ניתוח מילות השיר

1
בית

תוכן:

לא רחוק מכאן יכול להיות בכל מקום בארץ שם נולדתי תחת שמי תמוז מותכים ובמות אמא נורא היה צערה כורעת ללדת על סדינים לבנים על סדינים לבנים,צער המוות וצער הלידה חברו יחדיו להכריעה.

ניתוח:

הבית הראשון מתאר את מקום לידתו של הדובר תחת שמי תמוז, תוך התייחסות למוות ולצער של אמו. יש כאן חיבור בין צער הלידה לצער המוות, שמדגיש את המעגליות והקשר בין החיים למוות. הסדינים הלבנים מסמלים את הטוהר והחיים החדשים, אך גם את המוות והצער.
2
פזמון

תוכן:

הייתי רוצה להאמין כי אי שם גמעה ציפור את השחר של טרם היותי וצווחה אן כוכב מלובן נדלק לסמן את בואי

ניתוח:

הפזמון מבטא את כמיהתו של הדובר לאמונה ולמשמעות. הוא מתאר את הציפור שגומעת את השחר ואת הכוכב שמסמן את בואו, כסימנים של התחלה חדשה ושל תקווה. יש כאן תחושת חיפוש אחר משמעות עמוקה יותר בחיים.
3
בית

תוכן:

מכל מקום בילדותי סבך עץ זית מוכה ברק והשיר את פירותיו הבשלים על ראש נערה שאהבתי ממרחק, וחוף הים צייר לי באירוניה דקה שלפוחיות תואמות בכתפי, דימוי לכנפיים לילד שוחר מעוף

ניתוח:

הבית השני מתאר את ילדותו של הדובר, תוך שימוש בדימויים טבעיים כמו עץ זית וחוף ים. הברק שמכה בעץ והפירות שנופלים על ראש הנערה מסמלים את הכוח והיופי של הטבע, ואת האהבה והגעגוע מרחוק. האירוניה הדקה של חוף הים מדגישה את הקשר בין הטבע לאדם, ואת תחושת החופש והמעוף.
4
בית

תוכן:

שם ילדותי ארוזה בשרטוטי חול ומעוגלת בשלולית בסירות נייר קשורה בחוטים דקים מהראות בקרסים אל בגרותי

ניתוח:

הבית השלישי מתאר את ילדותו של הדובר כארוזה בשרטוטי חול ובשלולית, תוך שימוש בסירות נייר כסמל לשבריריות ולחולמנות. החוטים הדקים שמקשרים בין הילדות לבגרות מדגישים את המעבר והקשר בין התקופות השונות בחייו.
5
בית

תוכן:

מכל מקום בבגרותי סבך שיח ורדים מוכה ברק אביב והשיר פרחים כבדים על ראש נערה שאהבתי מרחוק

ניתוח:

הבית הרביעי מתאר את בגרותו של הדובר, תוך שימוש בדימויים של שיח ורדים וברק אביב. הפרחים הכבדים שנופלים על ראש הנערה מסמלים את האהבה והגעגוע, ואת הכובד והעומק של הבגרות. הברק אביב מדגיש את ההתחדשות והכוח של החיים.
6
פזמון

תוכן:

הייתי רוצה להאמין כי אי שם גומעת ציפור את השחר של טרם היותי וצווחת או כוכב מלובן נדלק לסמן את דרכי.

ניתוח:

הפזמון החוזר מבטא שוב את כמיהתו של הדובר לאמונה ולמשמעות, תוך שימוש בציפור ובכוכב כסמלים של תקווה והתחלה חדשה. יש כאן תחושת חיפוש אחר דרך ומשמעות בחיים.
שירים קשורים