פרשנות לשיר: אברהם - אמיר שדה
בעמוד זה תמצאו ניתוח ופרשנות של השיר
אינטראקטיבי
הודפס מאתר www.Nagnu.co.il
תקציר
השיר עוסק בסיפור עקדת יצחק ובוחן את המשמעות של אמונה והקרבה דרך עיניו של ילד. הוא מתאר את חוויותיו של הדובר כילד בבית הספר, כשהוא שומע את סיפור העקדה ומתקשה להבין את ההיגיון מאחוריו. השיר מציג את הקונפליקט בין המסורת הדתית לבין רגשות אנושיים בסיסיים של אהבה והגנה על ילדים. הדובר מתמודד עם שאלות על אמונה, הקרבה והיחסים בין אב לבן, ומביע את התנגדותו לרעיון של הקרבה מוחלטת בשם האמונה.
נושא
אמונה, הקרבה, יחסים בין אב לבן, קונפליקט בין מסורת לרגשות אנושיים
ניתוח מילות השיר
1
בית
תוכן:
אברהם,
אל תגע בילד הזה
הוא לא שייך
אתה לא רואה?
אין זמן
אל תלך שבי אחרי
עמוד עשן
סיפור ישן
ניתוח:
בית זה פונה לאברהם ומבקש ממנו לא לפגוע בילד, תוך הדגשת חוסר השייכות והזמן המוגבל. יש כאן קריאה להימנע מהליכה עיוורת אחרי מסורת ישנה, המסומלת בעמוד עשן.
2
בית
תוכן:
הייתי ילד שסופר את הזמן
לא מבעיות ריכוז, מבעיות עניין
מולי מורה under paid מלמד על אברהם
ומסביבי כל הכבשים של רמת גן
והוא מקריא את ״קח לך את יחידך״
ומדבר בגאווה על אמונה והקרבה
ואני ״רגע מה, רגע מה ?״
ברוך הבא לעקדה
ניתוח:
בית זה מתאר את חוויות הילד בבית הספר, כשהוא שומע את סיפור העקדה ומתקשה להבין את ההיגיון מאחוריו. הוא מבקר את המורה שמלמד על הקרבה ואמונה בגאווה, בעוד הילד עצמו מפקפק ומבולבל.
3
פזמון
תוכן:
אברהם,
אל תגע בילד הזה
הוא לא שייך
אתה לא רואה?
אין זמן
אל תלך שבי אחרי
עמוד עשן
סיפור ישן
ניתוח:
הפזמון חוזר על הקריאה לאברהם שלא לפגוע בילד, ומדגיש את חוסר השייכות והזמן המוגבל. יש כאן קריאה להימנע מהליכה עיוורת אחרי מסורת ישנה.
4
בית
תוכן:
שאלתי ״וואט דה פאק נסגר?״
ולמה לכבשים זה לא נשמע מוזר ?
כשהמורה אומר ״יש סיפורים גדולים יותר״
מאהבה של אב לבן ואהבת אדם
אתוסים גדלים לאט, אבל חודרים עמוק
ואף אחד לא רוצה להיות תלוש
אז מעדיפים לשתוק
והלב יוצא ליצחק, ילד חושב שהכל זה משחק
עד שהוא קשור והגפרור נדלק
חזרתי הביתה זה היה יום שלישי
היום שאני גר אצל אבא שלי
ניתוח:
בית זה מתאר את שאלותיו של הילד לגבי הסיפור והקונפליקט הפנימי שהוא חווה. הוא מבקר את החברה שמעדיפה לשתוק ולא להתמודד עם שאלות קשות על אהבה והקרבה. הילד מזדהה עם יצחק ומבין את הסכנה שבסיפור.
5
בית
תוכן:
כמה סבל הוא עבר כדי לקבל אותי
והוא היה עובר כפול בשביל עוד אחד יום שבועי
שאלתי ״מה תעשה אם אלוהים ירד פתאום
מהשמיים וידרוש אותי?״
והוא הסתכל עליי במבט שלו המטכ״לי ואמר :
״אין לי אלוהים כשמדובר בילדים שלי ״
ניתוח:
בית זה מתאר את השיחה בין הילד לאביו, כשהילד שואל את אביו מה יעשה אם אלוהים ידרוש אותו. האב משיב שאין לו אלוהים כשמדובר בילדיו, ומדגיש את אהבתו והגנתו עליהם.
6
פזמון
תוכן:
אברהם,
אל תגע בילד הזה
הוא לא שייך
אתה לא רואה?
אין זמן
אל תלך שבי אחרי
עמוד עשן
סיפור ישן
ניתוח:
הפזמון חוזר על הקריאה לאברהם שלא לפגוע בילד, ומדגיש את חוסר השייכות והזמן המוגבל. יש כאן קריאה להימנע מהליכה עיוורת אחרי מסורת ישנה.
7
מעבר
תוכן:
תתעורר
תתעורר
ניתוח:
המעבר קורא להתעוררות ולהבנה חדשה, אולי קריאה להרהור מחודש על המסורת והאמונה.
8
בית
תוכן:
׳אבא לא
אני לא יכול לקום
אני לא קשור
לא עשיתי כלום לא עשיתי כלום
האם אתה אוהב דם?
עם מי אתה מדבר שם?
אני לא קשור
לא עשיתי כלום לא עשיתי כלום׳
ניתוח:
בית זה מבטא את תחושות הפחד והבלבול של הילד, שמרגיש חסר אונים מול המצב. הוא שואל שאלות על אהבת דם ומי מדבר עם אביו, ומביע את חוסר השייכות שלו למצב.
9
בית
תוכן:
אף פעם לא הייתי אבא
בקרוב אני אהיה
אני עוד לא יודע כלום
אבל אני בטוח ש
אין כוח בעולם
אם הוא אדם או לא אדם
שישים ת׳יד על בן שלי
כל עוד אני קיים
ניתוח:
בית זה מבטא את התחושות של הדובר לגבי היותו אב בעתיד. הוא מביע את ביטחונו בכך שאין כוח בעולם שיפגע בילד שלו, ומדגיש את אהבתו והגנתו על ילדיו.
שירים קשורים